Masz pytanie ? Zadzwoń: INFORMACJA KOLEJOWA 19 757

17.11.2016

Poprawa częstotliwości połączeń w całym regionie w 2017r.

Opracowana we współpracy z Przewoźnikami oferta przewozowa przewiduje zwiększenie ilości uruchamianych pociągów na niemal wszystkich odcinkach sieci kolejowej Dolnego Śląska.


Na pozostałych liniach oferta będzie utrzymana na dotychczasowym poziomie, a wyjątkowo w przypadku niedostatecznych parametrów linii i wynikającego z tego faktu małego zainteresowania Podróżnych lub braku porozumienia z sąsiednimi Organizatorami, została zredukowana.  Przy pracach założono możliwie największe wykorzystanie potencjału kadrowego i technicznego, co pozwala na poprawę efektywności wykonywania usług transportowych i wzrost pracy eksploatacyjnej. Z uwagi na nadal prowadzone prace modernizacyjne oraz inne ograniczenia infrastrukturalne nie wszystkie założenia udało się wcielić w życie, niemniej planowany do wprowadzenia w grudniu b.r. rozkład jazdy jest dalszym konsekwentnym krokiem w kierunku rozbudowy regionalnej komunikacji kolejowej w województwie dolnośląskim.

Ze względu na obserwowany wzrost zainteresowania regionalnym transportem kolejowym wśród osób codziennie dojeżdżających do Wrocławia oraz liczne wnioski pasażerów, liczba połączeń zostanie zwiększona na liniach wybiegających we wszystkich kierunkach.

  • nowa wieczorna para pociągów w dni robocze do Rawicza wypełni dotychczasową lukę w ofercie;
  • 2 pary nowych pociągów w dni robocze do Trzebnicy pozwolą na zwiększenie regularności i atrakcyjności oferty, dodatkowo dzięki pracom modernizacyjnym przeprowadzonym przez DSDiK i PKP PLK czas przejazdu z Wrocławia Gł. skróci się do 42’ (obecnie 48’) ;
  • 2 pary nowych pociągów do Oleśnicy w dni nauki szkolnej w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego uzupełnią ofertę (rozszerzenie godzin 0,5 h cyklu kursowania pociągów) i przyczynią się do zwiększenia komfortu korzystania z innych połączeń (rozłożenie potoku), w okresie roku akademickiego w piątki i niedziele zaplanowano również kursowanie pary pociągów w wydłużonej relacji  do i z Kalisza, dzięki prowadzonym przez PKP PLK S.A. w ciągu ostatniego roku pracom utrzymaniowym czas przejazdu na odcinku Wrocław Gł. – Oleśnica systematycznie spadał z 41’, a od grudnia wyniesie 36’;
  • 3 pary nowych pociągów w dni robocze do Jelcza Laskowic wypełnią przedpołudniową i wieczorną lukę oraz uzupełnią ofertę  w szczycie przewozowym, linia w całości będzie obsługiwana przez Koleje Dolnośląskie taborem nowym lub zmodernizowanym, czas przejazdu będzie wynosił około 30’;
  • dotychczasowe 2 pary pociągów Wrocław Gł. – Nysa będą kursowały codziennie (dotychczas w dni nauki szkolnej oraz w piątki i niedziele podczas roku akademickiego), uzupełniając ofertę przewozową w kierunku Oławy i Brzegu (wieczorny pociąg z Wrocławia zatrzyma się na wszystkich stacjach i przystankach), w piątki uruchomiony zostanie nowy dodatkowy pociąg do Częstochowy (powrót w niedzielę);
  • Koleje Dolnośląskie obsługiwać będą codziennie 3 bezpośrednie pociągi relacji Wrocław Gł. – Kudowa Zdrój (część pojedzie jako przyspieszona), wieczorny z nich uzupełni ofertę w kierunku Strzelina, utworzona zostanie relacja Poznań Gł. – Międzylesie obsługiwana przez Przewozy Regionalne zmodernizowanym taborem wagonowym, w piątki w czasie roku akademickiego zaplanowano nowe dodatkowe połączenie do Kłodzka (powrót w niedzielę);
  • 2 pary nowych oraz 1 para wydłużonych pociągów do Jeleniej Góry w dni robocze wpłynie znacznie na poprawienie oferty na ważnym wojewódzkim ciągu przewozowym, poprzez rozszerzenie terminów kursowania porannych pociągów zostaną poprawione warunki dojazdu do Wrocławia oraz Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby w dni wolne od pracy;
  • liczba bezpośrednich codziennych pociągów relacji Wrocław Gł. – Żary wzrośnie z 2 do 3, w relacji przeciwnej do  4 (część pojedzie jako przyspieszona), a dodatkowo w piątki w roku akademickim pojedzie czwarty pociąg, połączenia te wraz z dwoma nowymi pociągami przyspieszonym do Legnicy uzupełnią ofertę na linii cieszącej się coraz większą popularnością wśród mieszkańców (dalsze rozszerzenie godzin 0,5 h cyklu kursowania pociągów);
  • 2 pary nowych pociągów do Wołowa w dni nauki szkolnej w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego uzupełnią ofertę (rozszerzenie godzin 0,5 h cyklu kursowania pociągów) i przyczynią się do zwiększenia komfortu korzystania z innych połączeń (rozłożenie potoku), poprzez wydłużenie relacji pociągu Wrocław -  Głogów utworzono kolejną parę połączeń do Zielonej Góry, a w okresie roku akademickiego w piątki zaplanowano również kursowanie dodatkowego pociągu przyspieszonego (powrót w niedzielę).


Szczególny nacisk położono na poprawę połączeń pomiędzy miastami powiatowymi Dolnego Śląska oraz na ich skomunikowanie ze stolicą województwa .

  • liczba połączeń z Kłodzka do Wałbrzycha wzrośnie z 5 do 7 par, część z nich będzie kursowała w relacjach wydłużonych z/do Kudowy - Zdroju, na stacji Wałbrzych Gł.  przewidziane są skomunikowania w/z  kierunku Wrocławia i Jeleniej Góry;
  • liczba pociągów na odcinku Jelenia Góra – Lubań Śl. – Zgorzelec  zostanie zwiększona z 6 do 7/8 par, skomunikowanych na stacji Jelenia Góra z pociągami z/w kierunku Wrocławia i Szklarskiej Poręby;
  • uruchomione zostaną 2 nowe połączenia na odcinku Lubań Śląski – Węgliniec (kursować będzie 6 par pociągów bezpośrednich do Wrocławia oraz 3 pary pociągów do Węglińca skomunikowanych z połączeniami w kierunku Wrocławia i Drezna).
  • Zgorzelec zyska 2 nowe połączenia bezpośrednie z Zieloną Górą i Żarami, obsługiwane przez Przewozy Regionalne (liczba par pociągów na odcinku Węgliniec – Żary wzrośnie z 4 do 5);
  • na stacji Węgliniec przewidziano liczne skomunikowania pociągów w wielu kierunkach, umożliwiające podróżowanie mieszkańcom powiatów lubańskiego i zgorzeleckiego w kierunku Wrocławia i Zielonej Góry;
  • zaplanowano znaczny wzrost liczby połączeń na odcinku Legnica – Dzierżoniów (z 5 do 8 par), linia łączy dużej wielkości miasta oraz umożliwia również tworzenie dogodnych skomunikowań w/z kierunku Wrocławia i Wałbrzycha na stacji Jaworzyna Śl. (planowana oferta została dostosowana do warunków infrastruktury - liczba realizowanych połączeń z przesiadaniem zostanie zwiększona po przeprowadzeniu rewitalizacji linii i infrastruktury peronowej), uruchomiony zostanie również nowy pociąg relacji Dzierżoniów – Kamieniec Ząbkowicki, gdzie przewidziane są skomunikowania w kierunku Wrocławia i Kłodzka, obok dotychczasowych relacji bezpośrednich z Legnicy do Kłodzka i Kudowy Zdroju uruchomiony zostanie również pociąg do Międzylesia.


Oferta w ruchu granicznym z Republiką Czeską oraz Niemcami
Ilość, godziny i terminy kursowania pociągów przez przejścia Szklarska Poręba Jakuszyce/Harrachov oraz Międzylesie/Lichkov w nowym rozkładzie jazdy 2016/17 będą zbliżone do aktualnie realizowanej oferty. Z przyczyn organizacyjnych nastąpi podział relacji pociągów kursujących w kierunku Usti/Pardubic - w przypadku porannej pary pociągów skomunikowanie przewidziano na stacji Międzylesie, a dla pozostałych połączeń na stacji Lichkov.


Trwają rozmowy Organizatorów i Przewoźników w temacie uruchomienia w sezonie letnim weekendowych połączeń przez przejście Mieroszów/Mezimesti. Wspólne przedsięwzięcie wymaga jednak rozwiązania szeregu kwestii natury technicznej i organizacyjnej, jak m.in. pozyskanie taboru i zapewnienie finansowania nowego połączenia po obu stronach granicy. Ilość, relacje i godziny kursowania pociągów będą wynikały ze wspólnych ustaleń strony czeskiej i polskiej.
Wstępnie zaplanowana oferta przez przejście Lubawka/Kralovec jest zbieżna z realizowaną w ostatnich latach (3 pary sezonowych pociągów w relacji Jelenia Góra - Trutnov). Jej ewentualna modyfikacja zależna jest od podjętych ostatecznie decyzji dotyczących uruchomienia pociągów przez Mieroszów, co związane jest z dostępnością taboru i finansowaniem połączeń w Republice Czeskiej i w Polsce.


W rozkładzie jazdy 2016/17, podobnie jak w obecnym, zaplanowano kursowanie 3 par pociągów w relacji Wrocław Gł. - Zgorzelec - Dresden Hbf. Nastąpi natomiast rozbudowa oferty połączeń z Jeleniej Góry do Gorlitz do codziennych 5 par (obecnie 3 pary). Organizatorzy (Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz niemiecki ZVON – Celowy Związek Komunikacyjny Górnych Łużyc i Dolnego Śląska) planują również uruchomienie połączeń w relacji Zielona Góra - Żary - Zgorzelec - Gorlitz. Na przeszkodzie w tym przypadku wciąż stoi brak dopuszczenia pojazdów serii SA133, będących w dyspozycji Lubuskiego Oddziału Spółki Przewozy Regionalne, do wjazdu na stację w Niemczech.


Wspólnie z województwem lubuskim planuje się uruchomienie 2 par weekendowych pociągów w relacji Wrocław Gł./Legnica - Żary - Forst. Z uwagi na obszar którego dotyczy, ostateczna decyzja w tej sprawie należy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, jako właściwego organizatora wojewódzkich przewozów kolejowych.


Komentarze

Ten artykuł nie był jeszcze komentowany

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany.

Najpopularniejsze

Newsletter

Skontaktuj się


INFORMACJA KOLEJOWA



Koleje Dolnośląskie S.A.
tel.: + 48 76 753 51 22 (8-20)
tel.: 703 302 503 (24h) - opłata
za min. połączenia 2,08 zł brutto

Przewozy Regionalne sp. z o.o.
tel.: 782 451 992 (24h)
tel.: 703 20 20 20 (24h) - opłata
za min. połączenia 1,29 zł brutto